26.5.

Toukokuu on mun lempiaikaa, eikä se oo pettänyt tänäkään vuonna. Ihan yhtäkkiä oon alkanut viihtyä täällä ja saanut paljon enemmän energiaa tehdä asioita! Tai no ei se mistään taikaiskusta tapahtunut, nopeasti kuitenkin. Tuntuu, että nyt vasta olen alkanut tehdä niitä “kivoja vaihtojuttuja”. Aika paljon on ollut kaikkea spessua.

5.5. Sushi Festival

Utrechtin kaupunginteatterin vieressä, keskustan laitamilla oli sushifestarit muutama viikko sitten perjantaina. Mun oli tarkoitus lähteä ESN:n Berliinin-matkalle, mutta koska kaveri oli tulossa juuri sinä viikonloppuna peruin reissun ja pääsin näille festareillekin. No onneksi pääsin, koska oli tosi kiva tapahtuma! Söpöjä kojuja, aasialaista katuruokaa ja musaa. Tuo kuvassa näkyvä drinkki oli aika tuju. Yritin juoda sen tosi hitaasti, mutta se nousi silti päähän vähän turhankin paljon. Oli kiva pyöräillä kotiin sen jälkeen. 😂

Mulla on moni tapahtuma jäänyt kevään aikana välistä, koska pelkkä ajatus lähtemisestä on saanut paniikkikohtauksen päälle… Ihan paskaa, mutta tuo oli ensimmäinen tapahtuma pitkään aikaan kun ei ollut mitään ongelmia lähteä. 💕

8.5. Amsterdam

Pari päivää sushifestareiden jälkeen sain ekan vieraan Suomesta tänne. Lähdettiin heti käymään Amsterdamissa. Tunnustus: olin käynyt edellisen kerran silloin vaihdon alussa helmikuussa… Amsterdam ei jotenkin vaan oo sykäyttänyt. Oli se kuitenkin nyt kivempi kuin silloin kylmänä ja lumisena. Käveltiin ihan kiitettävä määrä ja otettiin kuvia, ja kun käytiin saman viikon torstaina uudestaan niin oli ihan kesäiset lämpötilat 😍

2605_82605_9

9.5. Utrecht

Tiistaina pääsin näyttämään Utrechtia vähän! Oli jotenkin tosi siistiä, että kaveri oli “mun hoodeilla”. Että kato nyt, täällä mä olen viettänyt viimeiset 3 kuukautta! Kaveri tykkäsi kyllä enemmän Amsterdamista, mutta mielipiteensä kullakin haha

2605_102605_11

Kiva ravintola lähellä rautatieasemaa: Jozef, Mariaplaats 50! Mun oli tarkoitus ottaa vaan pientä purtavaa, mutta tuo nacholautanen olikin ihan jäätävän kokoinen… Sain syötyä puolet 😂

17.5. Wilhelminapark & melontaa Utrechtin kanaaleissa

Ehkä paras päivä koko vaihdon aikana! Oli tosi kuuma päivä (28 astetta) ja menin ottamaan aurinkoa Wilhelminaparkiin, kun olin ensin saanut vähän kouluhommia pois alta. Tuo puisto on varmaan mun lempipaikka täällä. Söin eväitä, kirjotin päiväkirjaa ja nautin vaan ihanasta säästä 💕

2605_142605_15

Ja tuo yömelonta! Helposti siisteintä mitä oon tehnyt vähään aikaan. Mentiin Oudegrachtia ja keskustan laitaa pitkin 2 tuntia yhteensä ja välillä opas kertoi kaupungin historiasta (mikä on muuten aika mielenkiintoista). Oli super kaunista ja todella 6/5 kokemus muutenkin, voin suositella. Haluisin niin kovasti mennä uudestaan, ehkä päiväsaikaan että näkee vähän eri lailla paikkoja taas.

2605_16

18.5. Synttärit 🎉

Taas tuli vietettyä synttäreitä ulkomailla, 22 vuotta täytin. Päivä alkoi ihan perus hommilla, pyykkien pesua, koulujuttuja ja sensellaista. Iltapäivällä lähdin kuitenkin kämppiksen ja “tutorin” kanssa Wilhelminaparkiin (minnekäs muuallekaan) ja pistettiin piknik tulille! Vähän myöhemmin seuraan liittyi myös muita ja vietettiin oikeen mukavat kolme tuntia syöden ja jutellen, kunnes aurinko alkoi laskea ja tuli viileää.

Viime vuonna ei ollut kovin kummoiset synttärit, mutta näistä jäi oikein hyvä mieli 💕 Oli seuraa, sain kakkua ja tosi kivan puusta tehdyn Utrecht-avaimenperän muistoksi. Kakku oli kuulemma kaupungin (vai maan, en muista) parasta. En tiedä kun tuo oli mun eka kakku täällä, mutta hyvää se oli!

2605_172605_18

Tuon jälkeen ei oo mitään “spesiaali”juttuja ollutkaan. Maanantaina tosin oli hauska pyöräkauppareissu. Oli tarkoitus mennä taas puistoon, mutta matkalla pyörä päätti sanoa itsensä irti. Se on alusta asti pitänyt hassua ääntä polkiessa, tuona päivänä vaan polkimet alkoi jumiutua ja eteenpäin pääseminen oli tosi raskasta. Totesin että parempi käydä korjaamassa, kun jarrutkin vähän reistaili. Menin tsygän viimeisillä voimilla pyöräkauppaan, jota mun turkkilainen kämppis oli suositellut. Paikan omistaja (myös turkkilainen) katsoi pyörää hetken ja sanoi että joku ratas tms. on rikki, 60 euroa tekisi. Vähän siinä tuskailin itsekseni kun vähän kalliiksi tulisi korjata pyörä ja sitten kuukauden päästä joutuisin sen jo myymään pois…

Juteltiin siinä niitä näitä ja kerroin että kämppis oli suositellut paikkaa mulle. Sitten omistajalla välähti, että kämppis on meidän yhteinen kaveri, ja antoi alennusta korjauksesta. Otin ilomielin alennuksen vastaan ja jätin pyörän huoltoon. Sitten sain siltä vielä lopuksi suklaarasian, kun oli kuullut, että mulla oli synttärit! Tapasin siis tyypin ensimmäistä kertaa. Tosi hassuja juttuja välillä tapahtuu 😄

Tiistaina sain pyörän jo takaisin ja nyt se kulkee smoothimmin kuin ikinä. Harmittaa jo valmiiksi luopua siitä!

2605_19

Ja tuntuu tosi oudolta, että kohta pitää lähteä. Neljän viikon päästä oon jo kotona! Tavallaan odotan innolla kotia, kavereita, perhettä, Helsinkiä ja kesää Suomessa. Tavallaan vähän jännittää. Olisi kiva päästä takaisin “oikeaan elämään”, mutta jotenkin nyt viimeisten viikkojen aikana tuntuu siltä, että en ehdi ottaa kaikesta iloa irti ja tulee ikävä Utrechtia. Tai ei mikään näistä ajatuksista sulje toisiaan pois. Kaikki ajatukset ja tunteet on yhtä aikaa. Niin hassua! Ja pääseehän täällä aina käymään takaisin, oonhan  mä Luxissakin käynyt.

Onneksi vikat viikot tulee olemaan tosi kivoja. Tämän viikonlopun teen ahkerasti koulutöitä ja toivottavasti saan ne kasaan, koska 29.5. tänne tulee kaksi kaveria Suomesta ja 31.5. vielä yksi lisää! Ja mulla on seuraa siitä jonkun viikon eteenpäin. Parasta ikinä 😍😍

Leave a Reply

